המדריך לקונה לבחירת פרקט למינציה

צעד ראשון- כיצד לבחור פרקט

עם היכרות יחסית חדשה עם השוק הצפון אמריקאי, פרקט למינציה הינו אופציה פופולארית לריצוף בכל רחבי ארופה כבר מעל 20 שנה. למעשה, יצרנים ארופאים ממשיכים להוביל את השוק באיכות ייצור פרקטי הלמינציה. מותגים רבים כגון KRONOPOL מציעים בעקביות ריצוף ע"י פרקט שהינו קשה, יפה ועומד במבחן הזמן.
למד יותר על התכונות הייחודיות של רצפת פרקט הלמינציה על מנת לבצע את הבחירה הנכונה עבורך.

מה זה פרקט למינציה?

פרקט למינציה הינו מוצר ריצוף מיוצר עם תכונות ייחודיות עמידות. דפוס המשטח שרואים בפרקט הוא למעשה תמונה שמודפסת על פני השטח של חומר. בזמן שאתה יכול למצוא ריצוף פרקט בסגנונות שונים כדי לחקות חומרים טבעיים למיניהם – כגון הסדרות של KRONOPOL- רצפות פרקט שנראות בצורה טיפוסית כמו עץ, הן השולטות בשוק. למרות שרב רצפות פרקט הלמינציה נראות כמו עץ, הן לא עשויות משום סוג של עץ. למעשה, אין שום עץ מלא המשמש לבנייתן.

כיצד פרקט למינציה מיוצר?

פרקט מורכב מ4 שכבות, כל אחת בנויה עם מטרה מסויימת:

1. שכבת הגיבוי: שכבת הגיבוי נועדה לספק שלמות מבנית למוצר ולספק מחסום מפני רטיבות. חומרי שכבת הגיבוי משתנים מיצרן אחד למשנהו, ונעים בין נייר למלאמין דק. החומרים המשמשים לבניית שכבת הגיבוי יכולים להשפיע על תוחלת החיים של מוצר, ולכן יש לחפש תמיכת פרקט או מלאמין בשביל לספק הגנה טובה יותר מפני נזקי מים ולספק יציבות לרצפה שלך.

2. הליבה: הליבה יכולה להיות עשוייה ממגוון חומרים, ושוב, תלוי ביצרן. הנפוצה ביותר שתוכל למצוא הינה ליבה של HDF (high density fiberboard- צפיפות סיבית גבוהה) או medium density fiberboard) MDF - צפיפות סיבית בינונית). שתיהן עמידות ושתיהן מוצרי עץ מהונדסים שטופלו בשרפים כדי להפוך אותם לקשים מאוד. מומלץ לחפש פרקטים שהקצוות החשופים שלהם טופלו בשרף, לשם התנגדות לאפקט הנפיחות של המים. מערכת הטיפול של חברת KRONOPOL נותנת לך ערובה לכך שרצפות הפרקט תמיד ישארו במצב טוב.

3. השכבה הדקורטיבית: מתחת לשכבת פני השטח ומעל הליבה, תוכל למצוא דימוי צילומי של לוח עץ אמיתי ברזולוציה גבוהה. לעתים שכבה זו נקראת שכבת העיצוב והיא זו שנותנת לפרקט את המראה דמוי עץ. בדיוק כמו בתהליך הדפסת תמונה, רזולוציית תמונה ורבד יכולים להשתנות בהתאם ליצרן. תמונות משוכפלות באופן גרוע רגישות לשינויי צבע לאורך זמן, ולכן כדאי לך לחפש דימוי צילומי באיכות גבוהה.

4. שכבת המשטח: שכבה זו הינה שכבת הינה פני השטח של לוח הפרקט. היא נושאת את המרקם של המוצר, חותמת את העיצוב הצילומי ומספקת משטח קשה מאוד להתנגדות תנועת הולכי רגל וכל סוג של שחיקה אחרת. ציפוי שכבת המשטח עשוי מחומרים קשים, בדרך כלל מתחמוצת שרף מצופה תאית ותחמוצת אלומיניום או מלאמין.

לשכבות משטח ניתן דירוג שחיקה (AC) לעמידות. חפש דירוג AC של 4 ומעלה עבור גימור יפה ועמיד לאורך זמן. ארבע השכבות מתמזגות באמצעות אחת מהשיטות הבאות :

1. לחץ ישיר (DPL) – הרבד מורכב בבת אחת, ואז מחומם ונמצא תחת לחץ קיצוני על מנת ליצור חיבור אולטימטיבי.

2. לחץ גבוה (HPL) – החידוש האחרון יותר. בדרך כלל שיטה זו מושמשת במותגי פרימיום. בשיטה זו, השכבות העליונות והתחתונות מטופלות ראשונות בנפרד ולאחר מכן מתמזגות יחד עם שכבת הליבה ביניהן תחת לחץ קיצוני.

כן, ריצוף פרקט למינציה הינו רצפה צפה הפרקטים היום מגיעים מוכנים להרכבה, כקרשים בודדים חלקים או מחוספסים עם פינות מחורצות. קצוות אלה משתחלים יחדיו עם חיבור ללא צורך בדבק או מערכת נעילה, ומאפשרים הרכבה מהירה של הרצפה ביד או עם פטיש.

בעבר, הפרקט שימש כלוח דבק תחתון, אך כיום פרקט איכותי משמש לריצוף רצפה צפה, משמע הלוחות מוצמדים יחדיו לתוך חתיכה ענקית מוצקה. כיום ההתקנה של הפרקט ב-50% יותר מהירה, ועם פחות בלאגן.

חיבור בין הלוחות בעת הרכבה:

בעת התקנת פרקטים למינציה יש שתי אפשרויות עיקריות לחיבור בין הלוחות:

אפשרות ראשונה- חיבור לוחות הפרקטים זה לזה כך שהם נראים כמשטח ריצוף אחיד וכמקשה אחת גדולה ומאוחדת. רצפה אחידה ללא חיבורים שעשויה מלוחות פרקטי למינציה.

אפשרות שנייה- פאזה- בעת התקנת פרקט הלמינציה, כל לוח פרקט מופרד מעט זה מזה וכך הוא מדמה יותר רצפת עץ (כמו פוגות בריצוף, למשל). התוצאה היא מעין חריצים בשולי לוחות הפרקטים על הרצפה.

יש כמה סוגים של פרקטי פאזה:

פאזה היקפית, פאזה אורכית, ומיקרו פאזה. הבחירה ביניהם היא לפי המחיר, הייעוד, המקום וכו'.

פרקטים עם פאזה היקפית- מכל צדדיו של הלוח יש פאזה. פרקטי למינציה מסוג זה מכונים גם פרקט 4 פאזות. פרקטים עם פאזה אורכית- הפאזה רק לאורך הלוח.

פרקטים עם מיקרו פאזה- פאזה עדינה וקצרה עם חריצים צרים ודקים מאד בין החיבורים.

ציוני רייטינג ומשמעותם

ציונים ורמת שימוש כמו רוב סוגי הריצוף, פרקטים מגיעים עם ציון איכות- טוב, טוב יותר והטוב ביותר. הציון קובע את האיכות והסטיות של הדגם, עמידות מהתנגדות ללחות, לאורכה והיקפה של האחריות (בדרך כלל 15-30 שנה), וכמובן, אתת העלות של המוצר. הציונים גם קובעים את היישום הטיפוסי של הפרקט- מגורים או מרחבים לשימוש מסחרי. רמת השימוש היא מדד המתבטא בשילוב של מספרים, כאשר המספר הראשון מציין התאמתו של המוצר ליישום בבית מגורים, והמספר השני מציין את התאמתו עבור יישום במרחבים לשימוש מסחרי. מספרים אלה כלולים בpictogram, סימן גרפי תמונתי , שתראה בקטלוגים ועל הקופסה. רמת שימוש בעת בחירת הפרקט לריצוף, לשיקלול כל גורם בזהירות כנגד המחיר של המוצר ויש ולבחור את הציון הגבוה ביותר שאתה יכול להרשות לעצמך, על מנת להבטיח רצפה שנראית טוב, עמידה לאורך זמן ולהבטיח את התמורה הטובה ביותר לכסף שלך .

פרקט מדרגים בדירוג שחיקה AC או קלאס כדי למדוד התנגדות ללחות, כוויות, שריטות, וכתמים. דירוג AC קובע האם המוצר מתאים ליישום בבית מגורים או במרחבים לשימוש מסחרי.

הדירוג הנמוך הינו AC3 / קלאס 30 – זוהי רמת השחיקה הבסיסית והזולה ביותר. היא מתאימה לשימוש ביתי, בחדרים שיש בהם תנועה מעטה על הפרקט.

הדירוג הבא - AC4 / קלאס 31 – זוהי רמת השחיקה הסטנדרטית לפרקטים בשימוש ביתי. היא יקרה בכ- 10%-15% מרמת השחיקה הקודמת.

AC5 / קלאס 32 – זוהי רמת השחיקה הגבוהה ביותר והיא מותאמת למקומות שבהם יש תנועה גבוהה כמו חנויות, אולמות כדורסל והיכלים למיניהם. גורם זה מגדיל את המחיר של הפרקט באופן משמעותי. בגלל שדרגה זו אינה מיועדת לשימוש ביתי, עובדה זו פחות רלוונטית.

סיכום רמות שחיקה:

AC3/קלאס 30 - מותאם בציון ממוצע לשימוש ביתי - מותאם לחדרים בעלי תנועה דלה.

AC4/קלאס 31 - מותאם בציון גבוה לשימוש ביתי ובציון ממוצע למרחבים לשימוש מסחרי - מותאם לכל האיזורים בבית ומרחבים לשימוש מסחרי בעלי תנועה ממוצעת.

AC5/קלאס 32 - מותאם בציון גבוה למרחבים לשימוש מסחרי - מותאם להיכלים לשימוש מסחרי בעלי תנועה גבוהה כגון חנויות כלבו, אולמות כדורסל ועוד.

זכור, רב חדרי המגורים צריכים פרקטים עם דירוג של AC4, המתאים גם לשימוש מסחרי בחללים כגון חדרי מלון ומשרדים קטנים. חפש אחר איכות, לא עובי עובי הוא לא בהכרח אינדיקטור של איכות. פרקט בעובי 12 מ"מ אולי נראה כמו הבחירה הכי טובה שלך, כי אתה רואה יותר חומר, אבל בלי איכות הבנייה אתה פשוט משלם יותר על סיבית.

בניגוד לאמונה הרווחת, עובי לוח פרקט אינו משפיע על כמות הזמן שבה הפרקט יחזיק מעמד במצב טוב לאורך זמן. למעשה, אלו החומרים והשיטות המשמשים לייצור המוצר ואיכות הבלטות שנותנים בסופו של דבר פרקט יפה שמולבש היטב על הרצפה מתחת ולאורך זמן.

חפש דירוג של ISO-9001, תקן לניהול איכות ואיכות מוצר, ו- ISO-14001, תקן להתחייבויות סביבתיות. הסדרות של KRONOPOL עומדות בתקנים אלו.

מה לחפש בעת בחירת לוחות פרקט למינציה:

* שכבת גיבוי חזקה ושכבת ליבה צפופה.

* לוחות שתוכננו להתחבר בחוזקה ולשבת בצורה טובה כאשר הם מוצמדים יחד – יש לחפש קצוות צפופים, כאלה שיוצרים הגנה רציפה וישארו נעולים לאורך כל חיי רצפת הפרקט.

* שכפול אותנטי, מודפס היטב.

* משטח UV שיספק הגנה לתמונה מפני דהייה.

* שכבת המשטח ציון שחיקה (AC 4 ומעלה).

* דירוג ISO 9001, תקן לניהול איכות ואיכות מוצר.

* דירוג ISO-14001, תקן להתחייבויות סביבתיות. יתרונות וחסרונות של רצפות פרקט למינציה יתרונות

* רצפות למינציה (ציפויים) בדרך כלל זוליות יותר מכפילי העץ שלהן.

* בדרך כלל דורשות תחזוקה נמוכה, עמידות לאורך זמן, מתאימות לבתי משפחה עסוקים.

* זמינות במגוון רחב של צבעים וסגנונות שיתאימו לאישיות וסגנון של כל חדר.

* רצפות למינציה קלות להתקנה והיפואלרגניות. חסרונות

* רצפות למינציה לא מגדילות את ערך הקנייה של הבית כמו רצפות פרקט מעץ, מהונדסות או מוצקות.

* בגלל שהן לא עשויות מעץ אמיתי, לא ניתן לבצע עליהן גימורים.

שיקולי התקנת רצפות פרקט למינציה

בחירה חכמה עבור KRONOPOL, רצפת למינציה הינה קלה מאד להתקנה על כמעט כל מצע קיים ובנוסף ניתן להחליף לוחות בודדים שנשרטים או נשרפים.

שכבת תת רצפת פרקט הלמינציה בניגוד לעץ, רצפות פרקט למינציה הן מוצר מאד רב-גוני שניתן בקלות להתקנה על כמעט על תת רצפה יבשה, מעל או מתחת לפני הקרקע. פרקט הלמינציה בדרך כלל מותקן על רצפות בטון או דיקט, לוחות בטון מקרינים חום, או ישירות על גבי אריחי קרמיקה, ויניל או לינוליאום ופרקט. תחתית הינה חובה בעת התקנת רצפת פרקט למינציה ומספקת מספר יתרונות:

* היא תומכת בתכונת חסינות הרעש של הרצפה.

* מגנה על הרצפה מפני לחות.

* מגבירה חמימות ונוחות לכפות הרגליים. סוגים רבים של תחתיות קיימות בשוק. לאחר שנים של מחקר, נמצא כי שכבת רצפת הספוג הינה המוצר הטוב ביותר שזמין כיום בשוק. זהו ספוג מיוחד לבידוד תרמי (חום/קור) ואקוסטי (הפחתת רעש). הוא מסייע בשמירה על טמפרטורה נעימה בחדר בזכות יכולת הבידוד הטובה ומפחית את רעש התנועה של פרקט הלמינציה. יחודיות הספוג בכך שמונע מעבר לחות מהרצפה אל תוך הפרקט. לשכבה זו יש דירוג STC מאד גבוה (73) ודירוג (IIC (74, על מנת לסייע ביצירת צליל מוצק יותר, אותנטי, ולא הצליל החלול הנפוץ בקרב רצפות הלמינציה.

"עשה" ו"אל תעשה" בעת התקנה

עשה:

* ודא כי התחתית שלך שטוחה, יבשה וחלקה.

* השתמש ברכיב המרכך את הרעשים, שכבת הספוג מתחת, כדי להפחית את ה"הד" בקומת רצפת פרקט הלמינציה.

* תתקין את הרצפה שלך לפי הוראות היצרן או שתשכיר איש מקצוע שירכיב את הרצפה אם אתה לא בטוח כיצד להמשיך.

* שאל אם המתקין שלך יזיז ריהוט, וילונות ויצירות אמנות לפני ההתקנה, משום שרוב המתקינים אינם מבוטחים לסוג זה של עבודה.

* תקדיש דאגה נוספת כשמתקינים את רצפת הלמינציה מעל משטח שמקרין חימום וקרא את ההוראות בקפידה.

* קח זמן להתאקלמות הלוחות למשך 48 שעות לפני ההתקנה.

* בדוק פגמים בלוחות לפני בהתקנה.

* יש להשאיר פתח מינימלי של 10 מ"מ מסביב להיקף החדר ובמעברים של החדרים כדי לאפשר מרחב לרצפה על מנת שתוכל לזוז בעת שינוי טמפרטורה.

* במטבחים, כדי ליצור התנגדות מים גדולה יותר בתפרים של הרצפה, תריץ חרוז קטן של של דבק עמיד למים בחריץ לפני לחיצה על הקרשים ביחד, ונגב את העודפים לפני שהדבק מתייבש.

* שמור על לוחות נוספים באחסון לתיקונים קטנים.

אל תעשה: 

*תתקין בעקביות באזורים רטובים כגון חדרי אמבטיה וחדר כביסה.

*תתקין על פרקט מעץ.

*תטפל ברצפת פרקט הלמינציה בכל מיני דרכים לאחר שהותקנה, אלא אם צוין אחרת על ידי הוראות היצרן.

כל הזכויות שמורות ל- © 2018 HOMiE